Trade Lane Megacities. Recopilación de enlaces, mayo 2015, 3.

Si se cumplen los plazos programados, el Canal de Nicaragua será un tema caliente este mes de mayo….

1. Libro. Ian Bremmer. The fat tail. 2010.

Bremmer es un politólogo introdujo el análisis de riesgos políticos entre los circulos financieros.

Presentación de Amazon.

As Ian Bremmer and Preston Keat reveal in this innovative book, volatile political events such as the 2008 Georgia-Russia confrontation—and their catastrophic effects on business—happen much more frequently than investors imagine. On the curve that charts both the frequency of these events and the power of their impact, the “tail” of extreme political instability is not reassuringly thin but dangerously fat.

Featuring a new Foreword that accounts for the cataclysmic effects of the 2008 financial crisis, The Fat Tail is the first book to both identify the wide range of political risks that global firms face and show investors how to effectively manage them. Written by two of the world’s leading figures in political risk management, it reveals that while the world remains exceedingly risky for businesses, it is by no means incomprehensible. Political risk is unpredictable, but it is easier to analyze and manage than most people think. Applying the lessons of world history, Bremmer and Keat survey a vast range of contemporary risky situations, from stable markets like the United States or Japan, where politically driven regulation can still dramatically effect business, to more precarious places like Iran, China, Russia, Turkey, Mexico, and Nigeria, where private property is less secure and energy politics sparks constant volatility. The book sheds light on a wide array of political risks—risks that stem from great power rivalries, terrorist groups, government takeover of private property, weak leaders and internal strife, and even the “black swans” that defy prediction. But more importantly, the authors provide a wealth of unique methods, tools, and concepts to help corporations, money managers, and policy makers understand political risk, showing when and how political risk analysis works—and when it does not.

2. Libro. Lo urbano en 20 autores contemporáneos.  2004.

Algunos nisu, otros más conocidos, para mi  (Harvey, Sassen, Hall o Sennett).

¡¡ ¿¿ Muy interesante ?? !!

3. Blog.  LA  antes y despúes.

4. Otro libro sobre el contenedor.

Extracto.

We live in a world organized around the container. Standardized twenty- and forty-foot shipping containers carry material goods across oceans and over land; provide shelter, office space, and storage capacity; inspire films, novels, metaphors, and paradigms. Today, TEU (Twenty Foot Equivalent Unit, the official measurement for shipping containers) has become something like a global currency. A container ship, sailing under the flag of one country but owned by a corporation headquartered in another, carrying auto parts from Japan, frozen fish from Vietnam, and rubber ducks from China, offers a vivid representation of the increasing, world-is-flat globalization of the international economy. In The Container Principle, Alexander Klose investigates the principle of the container and its effect on the way we live and think.

Klose explores a series of “container situations” in their historical, political, and cultural contexts. He examines the container as a time capsule, sometimes breaking loose and washing up onshore to display an inventory of artifacts of our culture. He explains the “Matryoshka principle,” explores the history of land-water transport, and charts the three phases of container history. He examines the rise of logistics, the containerization of computing in the form of modularization and standardization, the architecture of container-like housing (citing both Le Corbusier and Malvina Reynolds’s “Little Boxes”), and a range of artistic projects inspired by containers. Containerization, spreading from physical storage to organizational metaphors, Klose argues, signals a change in the fundamental order of thinking and things. It has become a principle.

5. Modelos de comercio (Rodrik).

6. Urbanización sin crecimiento.

Muy interesante todo el artículo, y sobre todo la tabla de la página 26. Muestra el ranking de las 30 mayores megaciudades (por población) en los años 1500 (ninguna española), 1700 (Madrid), 1825 (Madrid), 1859 (ninguna), 1875 (Madrid, detrás de Madras), 1900 (ninguna), 1950 (Barcelona), 2010 (Ninguna).

Los datos de Madrid y Barcelona en 1950 no están confirmados en otra fuente más fiable para España: en esta fecha Madrid tenía más habitantes que Barcelona. Pero en 1930 sí que tenía más habitantes Barcelona que Madrid (concretamente unos 53 más, según la misma fuente). Ya sólo éste dato nos  aconseja tomar con precauciones los datos del estudio enlazado.

De cualquier manera la realidad urbana (de las mega-ciudades) es bastante más fluida de lo que uno pensaba. En Europa, París está entre las 10 primeras en todas las fechas indicadas menos en la última.

Con respecto a España (el segundo enlace), la realidad urbana es más estable y desde 1857 la relación de orden Madrid > Barcelona > Valencia > Sevilla > Zaragoza > Málaga se ha mantenido (con algunas excepciones para las dos últimas). Cartagena creció y creció hasta que desapareció del mapa. ¿ Motivos ?

Relacionado. El salto de 1500 a 1700 oscurece la posición de algunas de las ciudades españolas en la lista: la Sevilla del XVI fue de las más pobladas a nivel global.

Extracto.

La population sévillane – 45 000 habitants à la fin du XVe siècle – triple pour atteindre 130 000 personnes au XVIe siècle. C’est l’une des métropoles les plus peuplées de l’époque

Sobre la Sevilla del Antiguo Régimen, un libro muy recomendable es el de Antonio Dominguez Ortiz, Orto y ocaso de Sevilla, que no se si citan en el artículo enlazado.

Presentación.

Orto y Ocaso de Sevilla” contiene, no una historia general de Sevilla, sino un estudio rápido de su fisonomía en el siglo de su prosperidad, el XVI, su decadencia, el XVII, y de su parcial recuperación, el XVIII. Estriba el interés de este libro en la importancia de la historia de Sevilla durante los siglos XVI y XVII, ya q ue constituye un capítulo importante de la historia de España, y aún de la historia universal

7. Geografía de la desigualdad de oportunidades urbana.

Si la realidad urbana es tan dinámica como se muestra en el punto anterior, es por que los habitantes de las  ciudades son capaces de detectar a las que tienen el hormigón podrido, y las emergentes, dónde las oportunidades se respiran a pleno pulmón. Y emigran de unas a otras, si les dejan…

El post sobre el artículo en el blog de uno de los autores.

Extracto.

Today, there is great interest in the geography of opportunity.  Recent research using linked income tax records has documented that poor children born in Atlanta have a lower probability moving up the economic ladder than poor children who grew up in San Jose (Chetty et. al. 2014).   Such research emphasizes the causal role of “place” as a key factor in determining a person’s economic performance over the life cycle.  A necessary condition for moving up the economic ladder is to survive and to be healthy enough to learn and work.   In the United States in the late 19th and early 20th century, large cities had extremely high death rates from infectious disease.   The urban mortality premium relative to rural areas in 1880 was ten years in Philadelphia  (Haines 2001).     However, within major cities such as New York City and Philadelphia, there was significant variation at any point in time in the mortality rate across neighborhoods.

Abstract.

In the United States in the late 19th and early 20th century, large cities had extremely high death rates from infectious disease. Within major cities such as New York City and Philadelphia, there was significant variation at any point in time in the mortality rate across neighborhoods. Between 1900 and 1930 neighborhood mortality convergence took place in New York City and Philadelphia. We document these trends and discuss their consequences for neighborhood quality of life dynamics and the economic incidence of who gains from effective public health interventions.

Un paper muy de acuerdo con la tesis Trade Lane Megacities.

8. Canal de Nicaragua. El problema medioambiental parece ser real.

El estudio de impacto ambiental se presentará en breve

9. Infraestructuras. Los mayores proyectos estratégicos de Latam.

10. ¿ Islas con finanzas offshore al margen del control de los Estados-Nación ?. Bueno, parecido.

No quiero que mi reciente incidente con Google enturbie mi visión, pero algunas ideas grandilocuentes a medio cocer que se cocinan en determinados círculos innovadores, en este caso provenientes de un agente al que respeto, recuerdan algo a determinados servicios o productos chapuceros, que han salido de empresas que se mueven en esos mismos círculos.

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