Desarrollo. Recopilación de enlaces, mayo 2015, 2.

1. Instituciones vs. integración de mercado (caso de Alemania sXIX): la integración más importante que las instituciones, pero no es suficiente. 

Título. Market Integration as a Mechanism of Growth

Wolfgang Keller University of Colorado Carol H. Shiue University of Colorado March 11, 2015

Abstract. This paper shows that a counter-factual approach can help to distinguish among different factors that a§ect economic growth. We demonstrate that market integration was an important mechanism through which institutions a§ected growth in 19th century Germany, and is strongly preferred to alternative explanations in which only institutions, or only non-institutional aspects of market integration explain growth. We Önd that institutional variables by themselves do not reáect the speciÖc mechanism. Although institutions may have contributed to increasing local, within-economy e¢ ciency, the bulk of the institutional contribution to growth appears to have been through increasing the interdependencies between economies.

No se deben de extraer lecciones para la UE, cuya integración es muy incompleta (y no sólo por el tema de las lenguas).

Relacionado. El efecto de la desintegración europea sobre los negocios de internet.

2. Economía de la empresa familiar.

Relacionado. Artículo en The Economist.

3. Creación artificial de trabajo.

La idea que se le ocurre a todo el mundo cuando la demanda “natural” de trabajo no cubre la oferta y surge el desempleo. En la entrada enlazada repasan si la idea funciona o no.

4.  Sobre la propiedad pública de los recursos naturales.

5. IP y desarrollo.

¡¡ Muy interesante !!.

Título. INTELLECTUAL PROPERTY AND DEVELOPMENT Lessons from Recent Economic Research. 2005.

Relacionado. Sobre las regulaciones para evitar a los patent trolls.

Aunque hace bastante que no hablamos sobre este tema, en su momento fue de las cuestiones sobre las que publicamos más. Ya hemos expuesto nuestra posición sobre el sistema de patentes largo y tendido e incluso hemos argumentado en defensa de los patents trolls.

Extracto. 

But trolls aren’t the primary problem with the patent system. They’re just the problem Congress is willing to fix. The primary problem with the patent system is, well, the patent system. The system makes it too easy to get broad, vague patents, and the litigation process is tilted too far toward plaintiffs. But because so many big companies make so much money off of this system, few in Congress are willing to consider broader reforms.

Sin duda, el sistema de patentes es muy mejorable.

Ps. vistos en MR.

6. Acuerdos comerciales y flujos de inversión exterior (FDI).

Título. The politics of Foreign Direct Investment into developping countries: increasing FDI through InternationalTrade Agreements.

7. Desarrollo económico reciente en Senegal

Disclaimer. He terminado recientemente una colaboración profesional con éste país (a distancia; no he viajado todavía). La experiencia ha sido agridulce y todavía está por ver como termina, por ello no comento sobre la noticia.

8. Historia económica de Colombia.

Título. Historia económica de Colombia, 1845-1930, de William Paul McGreevy.

La primera edición del libro es de 1965 y la perspectiva metodológica es cliométrica. Según nos cuentan en esta entrada la recepción del libro fue polémica.

Relacionado. La rueda en Colombia. 

Uno de los tópicos más sobados sobre la tecnología de las culturas andinas pre-colombinas es que no inventaron la rueda. De hecho, este tecnología no se había adoptado todavía a principios del sXX y se seguía utilizando la arriería. En este artículo exploran las causas de este retraso.

Título. WHY NOT USING THE WHEEL? EVIDENCE FROM COLOMBIA AND CALIFORNIA. 2014. Xavier Duran.

Abstract. The first overland transport revolution – wagon transportation and turnpikes –, led to important transport productivity gains and positive externalities on the rest of the economy. Andean countries used mostly arrieria roads, similar to mule-pack roads, as a major transport mode even up to early 20th century. Arrieria roads do not use the wheel. Why didn’t these countries use the wheel frequently? Why didn’t they take advantage of the first transport revolution and its benefits? Examining the Cambao road, the only wagon road in Colombia during the latter part of the 19th C, several hypothesis are tested. Results indicate that Colombia’s not experiencing the first overland transport revolution cannot be attributed to i) geography, ii) expectations of low or negative wagon road profitability, iii) government’s small size relative to the resources required by the wagon projects or iv) not having formal institutions like tolls to facilitate private venture. Explanations exploring in more detail the risks to private investment in infrastructure projects are being examined.

Ya adelanto que descartan la geografía como explicación, usando una comparación con California.

9. Herramientas para asignación y monitoreo de riesgos de desastres climáticos (del Banco Mundial).

Un ejemplo de actualidad: Climate and Disaster Risk Screening Report for Energy Project in Nepal: Hypothetical Energy Project1

10. Desarrollo (biológico). Neuroelectro.org: un catálogo de “neuronas”.

The goal of the NeuroElectro Project is to extract information about the electrophysiological properties (e.g. resting membrane potentials and membrane time constants) of diverse neuron types from the existing literature and place it into a centralized database.

Terms and conditions: 1. Any commenter of this blog agrees to transfer the copy right of his comments to the blogger. 2. RSS readers and / or aggregators that captures the content of this blog (posts or comments) are forbidden. These actions will be subject to the DMCA notice-and-takedown rules and will be legally pursued by the proprietor of the blog.

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s


A %d blogueros les gusta esto: