Trade Lane Megacities. Recopilación de enlaces, abril 2015, 5.

En esta edición varios puntos sobre la diplomacia de la ruta. Haremos una entrada en profundidad sobre esta idea: ¿ por qué es importante para las potencias alfa, beta (emergentes) e incluso para las omega (en este contexto un omega podría ser por ejemplo un nodo principal que además sea un estado independiente), el control de las Rutas Comerciales ? ¿ Que están haciendo las diferentes potencias al respecto ? ¿ Cuales son los escenarios posibles sobre el estado en el que puede terminar esta dinámica ? Ya hemos analizado algunos casos históricos en otras entradas.

1. Trade Lane Megacities. La diplomacia de la ruta: China y Pakistán.

Extracto.

Según Andrew Small, autor del libroThe China-Pakistan Axis: Asia´s New Geopolitics (El Eje China-Pakistán: La Nueva Geopolítica Asiática), China pretende “ayudar a estabilizar su socio más cercano, Pakistán, sobre el que Pekín ha estado cada vez más preocupado en los últimos años”. Asimismo, busca desarrollar conexiones fiables por tierra con el Índico; estimular el crecimiento económico en su interior, en momentos de ralentización, y enviar al extranjero su exceso de capacidad.

2. La diplomacia de la ruta. ¡ Otan no ! ¡ Bases fuera ! (Déjà vu 1).

El otro día vi una pegatina con este contenido. Pensé que debía de ser de los años 90 cuando este tema estuvo en la arena política e incluso fue objeto de referendum (el único que ha tenido lugar en la democracia española contemporánea). En su momento hubo varias marchas a Torrejón, dónde estaban localizadas unas bases de la OTAN.

Me hizo dudar que pese a encontrarse en la intemperie estaba muy bien conservado. Pensé en la increíble calidad de los productos que se hacían en los 90….Pero me equivocaba: sorprendentemente se trata de una marcha a Torrejón programada para el próximo  25 de abril de 2015 para promover la expulsión de las bases norteaméricanas de España.

Algunos partidos que están creciendo actualmente en España son claramente regresivos en su ideología, al igual que este evento…

3. La diplomacia de la ruta. La OTAN en el Mar del sur de China (The Economist).

4. Déjà vu 2. Tensiones en el Atlántico Sur: de nuevo las Malvinas.

Hicimos algunas entradas con informaciones sobre las Malvinas hace tiempo.

El petróleo en las Malvinas. Y un artículo que contiene algunas informaciones históricas sobre las Malvinas.

Relacionado. Por cierto, el corralito no es cosa del pasado: el control de cambios es muy estricto y sujeto a pesada burocracia; nadie en los mercados de cambio (por ejemplo bancos) quiere comprar pesos a cambio de divisa internacional (usd, euro…) salvo con un TC muy desfavorable para el vendedor y las alternativas no son mucho mejores…en definitiva, según parece transferir fondos desde Argentina al exterior no es sencillo.

5. Peak Oil, El efecto de los precios de commodities energéticas sobre la industria del fracking. (The Economist).

Titular. Unconventional but normal

Resumen. The fall in the oil price has not curbed fracking nearly as much as expected

6.Infraestructuras. NEG sigue con las entradas sobre la evaluación del AVE. Y otra entrada de la misma plataforma.

Relacionado. El tren de levitación japonés: 600 km/h. Cuanta mayor sea la velocidad, mayor es la distancia en la que este medio es competitivo con el avión.

7. Algorítmica de la ruta.

Título.  Route Planning in Transportation Networks

We survey recent advances in algorithms for route planning in transportation networks. For road networks, we show that one can compute driving directions in milliseconds or less even at continental scale. A variety of techniques provide different trade-offs between preprocessing effort, space requirements, and query time. Some algorithms can answer queries in a fraction of a microsecond, while others can deal efficiently with real-time traffic. Journey planning on public transportation systems, although conceptually similar, is a significantly harder problem due to its inherent time-dependent and multicriteria nature. Although exact algorithms are fast enough for interactive queries on metropolitan transit systems, dealing with continent-sized instances requires simplifications or heavy preprocessing. The multimodal route planning problem, which seeks journeys combining schedule-based transportation (buses, trains) with unrestricted modes (walking, driving), is even harder, relying on approximate solutions even for metropolitan inputs.

Section 2 considers shortest path algorithms for static networks; although it focuses on methods that work well on road networks, they can be applied to arbitrary graphs.

Section 3 then considers the relative performance of these algorithms on real road networks, as well as how they can deal with other transportation applications. Despite recent advances in routing in road networks, there is still no “best” solution for the problems we study, since solution methods must be evaluated according to different measures. They provide different trade-offs in terms of query times, preprocessing effort, space usage, and robustness to input changes, among other factors. While solution quality was an important factor when comparing early algorithms, it is no longer an issue: as we shall see, all current state-of-theart algorithms find provably exact solutions. In this survey, we focus on algorithms that are not clearly dominated by others. We also discuss approaches that were close to the dominance frontier when they were first developed, and influenced subsequent algorithms.

Section 4 considers algorithms for journey planning on schedule-based public transportation systems (consisting of buses, trains, and trams, for example), which is quite different from routing in road networks. Public transit systems have a time-dependent component, so we must consider multiple criteria for meaningful results, and known preprocessing techniques are not nearly as effective. Approximations are thus sometimes still necessary to achieve acceptable performance. Advances in this area have been no less remarkable, however: in a few milliseconds, it is now possible to find good journeys within public transportation systems at a very large scale.

Section 5 then considers a true multimodal scenario, which combines schedule-based means of transportation with less restricted ones, such as walking and cycling. This problem is significantly harder than its individual components, but reasonable solutions can still be found.

8. Algorítmica de la exploración marítima humana: el poblamiento de las islas del Pacífico.

Al igual que en el caso del Mediterráneo la visibilidad fue clave. Se habitaban antes islotes sin recursos  que grandes islas. El motivo es que eran visibles.

9. Mar Negro. El Reino Tracio de los Odriseos.

Ancient Thrace is still mainly associated with the emblematic figure of Orpheus and various Thracian kings such as Rhesus and Tereus, who punctuated the Greek mythological world.

Yet this region, located between the Aegean and Black Seas, actually witnessed the rise of a powerful kingdom headed by a people called the Odrysae. This kingdom became a key player in the regional conflicts that inflamed southeastern Europe from the fifth century BC onward.

Stimulated by its numerous exchanges with the Greeks, especially the Macedonians, the Persians, and the Scythians, the Odrysian kingdom forged its own identity around a turbulent warrior aristocracy.

10.  Rutas comerciales inéditas. 1000 AD, de asia a las américas.

A team of archaeologists, excavating a 1,000 year-old house in Alaska, have found trade items from East Asia. This evidence, combined with other findings made of the past 100 years, indicates that trade routes from East Asia were reaching Alaska.

Si existieron, no  se consolidaron.

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