Desarrollo. Emprender en África.

Una muy interesante entrada sobre la mentalidad del emprendedor en África, escrita por alguien que parece que conoce la realidad de primera mano y  no a a través de manuales.

Extractos (con comentarios). 

From South Africa’s Silicon Cape to Kenya’s iHub-centered Silicon Savannah movement – from Ethiopia’s burgeoning textiles industry to Nigeria’s ubiquitous Nollywood film industry – there are visible signs of the growing profile of African entrepreneurs.

Definitivamente, Esquinas de África.

Government programs abound: YEDF in Kenya, SEDA in South Africa, and YOUWIN in Nigeria to mention a few. New incubators are rising every day and private initiatives like Generation Enterprise and InChallenge are training promising young entrepreneurs.

Habrá que ver con más detalle estos programas…

Fittingly, in his foundation’s first white paper on Africapitalism (PDF), Nigerian billionaire Tony Elumelu declares that “value creation through entrepreneurship is Africa’s unique path forward — distinct from emerging markets like China with its state-run enterprises, or Korea with its ‘Chaebol’ conglomerates, or India with its large family-run businesses”.

¿ Africapitalism ? Hmmm… El capitalismo (=propiedad privada + intercambio de mercado por mecanismo de precios) es universal. ¿ A que se referirán ?.

Actualización:

Africapitalism es un término acuñado por Tony Elumelu uno de los billonarios de Nigeria (aunque no aparece en la lista Forbes). Este emprendedor y empresario, social y económico, que ha protagonizado la mayor fusión empresarial (en el sector bancario) subsahariana  piensa en términos pan-africanos e incluso globales. Solo esto ya dice mucho a su favor.  Según Wikipedia,

Elumelu is the originator of the term Africapitalism.[10] According to him, Africapitalism is an economic philosophy that embodies the private sector’s commitment to the economic transformation of Africa through long-term investments that create both economic prosperity and social wealth. Elumelu sees Africans taking charge of the value-adding sectors and ensuring that those value-added processes happen in Africa, not through nationalisation or government policies, but because there is a generation of private sector entrepreneurs who have the vision, the tools and the opportunity to shape the destiny of the continent. He insists that Africapitalism is not capitalism with an African twist; it is a rallying cry for empowering the private sector to drive Africa’s economic and social growth

Elumelu subscribes to Michael Porter’s concept of Creating Shared Value (CSV).[11] He studied under Professor Porter at Harvard Business School and Professor Porter is the Founding Patron of The Tony Elumelu Foundation. CSV refers to the idea that “companies must take the lead in bringing business and society back together.” It asserts that “businesses acting as businesses, not as charitable donors, are the most powerful force for addressing the pressing issues (society) face(s).

Ya está claro: es el liberalismo visto desde África. Comparto plenamente esta visión. Y por cierto, necesitamos de esto en algunas zonas de España. Por ejemplo en el entorno del Estrecho de Algeciras-Tánger dónde se ha creado un sistema perverso político-social que habría que romper de alguna manera. Cuando lea el paper haremos una entrada específica sobre él.

Fin actualización.

As if to support his claims, Nigeria’s NYSC national service program, which trains over 300,000 graduates each year, has been recently retuned to offer training linked to entrepreneurship. Africa’s entrepreneurs, more connected than ever to new ideas, are being told that this is their time to shine.

Yet for all this apparent momentum, there is a reason to pause. The majority of Africa’s entrepreneurs – old and new – run micro-enterprises which don’t grow beyond the informal sector into productive formal firms. These firms are a social safety net to keep people alive, but rarely ever an engine of sustained growth or employment.

Si, pero esto puede cambiar muy rápidamente. Entre las  medidas que este bloguero recomienda:

  • Educating entrepreneurs to think bigger. Many African entrepreneurs could benefit from free online education on how to formalize and grow their businesses. It is also important to promote a societal image that celebrates entrepreneurs who have become breakout successes. This should be done in an informative way that teaches young entrepreneurs what decisions they will likely face as they seek to expand, and not in a manner that merely glorifies celebrities.

La mentalidad pequeño burguesa, provinciana, localista, de los emprendedores es algo muy difícil de cambiar y diría que existe a todos los niveles, no creo que sea una cosa de recursos financieros: ya hemos visto en un par de entradas anteriores que aparentemente es la que predomina incluso entre los billonarios, que prefieren moverse en sus respectivos bloques económicos.

Hay varias transiciones que tiene que pasar toda empresa en crecimiento: la fase de exteriorización (cuando la idea, el proyecto largamente meditado o que ha emergido de repente por el impulso de la necesidad sale de la mente y empieza la acción), la fase interegional o nacional, la fase internacional (vender o instalarse en algunos países de fuera, en general de su mismo bloque económico) y la global (ser marca global y estar en todos los bloques económicos).

Ninguna es fácil. Si bien según comenta este bloguero los emprendedores africanos parecen ahora bloqueados en la segunda o tercera, hay muchos grandes emprendedores que lo están haciendo bien a nivel nacional se bloquean con la segunda o tercera (salvo en mi opinión los de EEUU que se encuentran muy seguros en este terreno; también los de algunos países asiáticos como Japón y Corea;  y en Europa creo empieza a cuajar la  mentalidad: Zara es el ejemplo más destacable o al menos el que se me ocurre a mi espontáneamente ahora mismo). Y ojo, tampoco todos los emprendimientos o negocios son susceptibles de internacionalización o de globalización.

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