Trade Lane Megacities & Desarrollo. La emergencia de las cadenas de suministro globales.

Título.  Global supply chains: Why they emerged, why they matter, and where they are going.

Abstract. 

Global supply chains have transformed the world. They revolutionised development options facing poor nations – now they can join supply chains rather than having to invest decades in building their own. Offshoring of labour-intensive manufacturing stages and the attendant international mobility of technology launched era-defining growth in emerging markets – a change that fosters and is fostered by domestic policy reform. Historic income gaps are narrowing as the North de-industrialises and the South industrialises — a reversal-of-fortunes that constitutes perhaps the most momentous global economic change in the last 100 years.

Global supply chains, however, are themselves rapidly evolving. The change is in part due to their own impact (income and wage convergence) and in part due to rapid technological innovations in communication technology, computer integrated manufacturing, 3D printing, etc.

This paper looks at why global supply chains (GSCs) matter, the economics of their unbundling, and their implications for policy. It finishes with a discussion of factors affecting the future of global supply chains. The paper begins by putting global supply chains into  historical perspective.

Enlace. El workingpaper es de julio de 2012 y el autor es el profesor de Economía Internacional en la Universidad de Ginebra (Suiza) y Consultor de Agencias Multilaterales, Richard Baldwin, discípulo de Krugman (experto en Economía Internacional y Geografía Económica o Economía Espacial, que no necesita presentaciones). Ya conocía a Baldwin cómo autor sobre regionalización en economía y hace un año, más o menos, me descargué bastantes artículos suyos.

Precisamente, lo que la teoría o hipótesis de la Ruta Central afirma es que aquellos países que se encuentren en el entorno de esta ruta tendrán más posibilidades de insertase en alguna cadena de suministro global, siempre y cuando cumplan con las otras condiciones sobre las que ya hemos hablado.

Recordemos que uno de los factores que hicieron posible la Revolución de los Transportes, además de las innovaciones tecnológicas, y que ahora se está modificando, fue la disponibilidad de energía abundante y barata (hidrocarburos: primero el carbón y luego el petróleo) que estas innovaciones utilizaban cómo combustible. Este factor se está modificando, dado que todas las fuentes actuales o bien tienen serias externalidades (carbón, uranio) o son caras (petróleo, del cual si bien siguen existiendo reservas abundantes, son cada vez más caras de explotar; las llamadas energías alternativas / renovables). De hecho en este paper hablan explícitamente del encarecimiento del petróleo cómo escenario posible que puede afectar a las cadenas de suministro.

Quizás este paper demuestre que esta tesis, en las condiciones actuales, es incorrecta. Los títulos de las diferentes secciones son muy ilustrativos:

Algunos extractos.

In the pre-globalisation world, each village made most of what it consumed. Production and consumption were forced together by poor transportation technology. The steam revolution, especially railroads and steamships, made it feasible to spatially separate production and consumption with this starting from the 1830s and accelerating in the 1870s (e.g. the Trans-America line was completed in 1869). Once feasible, scale economies and comparative advantage made separation profitable. This transformed the world.

There are ‘headquarter’ economies (whose exports conta in re lative ly little imported intermediates) and ‘factory economies’ (whose exports conta in a large share of imported intermediates).

Muy interesante. Cuando lo termine de leer ampliaré comentarios.

Continuará.

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